Part II: impressions of Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van Guido Mallegrom - WaarBenJij.nu Part II: impressions of Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van Guido Mallegrom - WaarBenJij.nu

Part II: impressions of Sydney

Door: Guido

Blijf op de hoogte en volg Guido

28 Januari 2017 | Australië, Sydney

Ondertussen zijn we een week verder en ben ik aardig aan het klimaat gewend geraakt. Het zonnetje brand ondertussen fel en dat is oppassen geblazen: doordat de Ozonlaag hier dunner is, is er minder bescherming tegen UV-licht. Het gevolg is verhoogt risico op huidkanker en dus moet je goed smeren. Maar omdat de Nederlandse zonnebrandcreme niet voldoende beschermd, was deze jongen alsnog in 1 dag goed verbrand. Je wordt hier trouwens zelfs nog bruin terwijl het bewolkt is!

Vorige week zondag heb ik Vincent en Marieke Mourik opgezocht, die beiden in Sydney wonen. Samen zijn we naar de kerk gegaan en na de dienst was er een gezellige hightea met alle gemeenteleden. Ik kreeg een warm welkom en leerde zo al snel wat mensen kennen.
In de middag hebben we een wandelingetje gemaakt, waarna we gezellig met z'n drieen nasi hebben gegeten in het zonnetje. In de avond zijn we naar Centennial Park gegaan. Zodra het begint te schemeren komt dit hele park tot leven en zwermen duizenden vleermuizen door de lucht. Deze vleermuizen zijn enorm groot en worden ook wel Vliegende Vos, Swamp of megabat genoemd. Naar schatting zitten er zo'n 30.000 in dat park. Je kunt je voorstellen dat wanneer dat allemaal tot leven komt dat een indrukwekkend effect geeft!
Vincent zit aangesloten bij een club voor vogelaars en wist vanalles over verschillende soorten vogels daar te vertellen. Een kleine greep uit het aanbod: van Ibissen, Kakatoo's tot zeldzamere exemplaren als the Frogmouth en the laughing Kookaburra.
Marieke had op haar werk verteld dat haar man aan 'bird-watching' doet. Haar collega's kwamen niet meer bij van het lachen. Toen bleek bird-watching hier een synoniem te zijn voor 'vrouwen kijken'.

Op maandag ben ik op aanraden van Vincent en Marieke naar Newtown geweest. Dit is een artistieke wijk in Sydey. Ik keek hier m'n ogen uit. Je ziet hier in Sydney zo'n volstrekte willekeur aan nationaliteiten en verschillende culturen door elkaar: It's amazing! Die diversiteit alleen al is een lust voor het oog.

Op dinsdag sloeg het weer van heel warm om naar winderig en regen. Gemiddeld gezien regent het hier zelfs meer dan in Nederland omdat er veel meer in 1x valt. En dat heb ik geweten: het water golfde door de straten en met 5 seconden in de regen was je drijfnat.

Op woensdag heb ik de beroemde Paddy's Market in Chinatown bezocht, waar allemaal aziatische handelaren hun waren slijten. Opnieuw een fascinerende ervaring. Hier heb ik een mooie hoed gekocht als zonprotectie. Verder ben ik die dag bij het Observatory van Sydney geweest. Dit is 1 van de oudste sterrenwachten van Australie en stamt uit de eerste helft van de 19e eeuw. Hier zijn verschillende interessante en grote ontdekkingen gedaan. Vandaag de dag is het observatorium een museum, oa omdat het sterrenkijken wordt bemoeillijkt door lichtvervuiling. Toch organiseren ze nog sterrenkijkavonden en het is dan mogeliijk om door de oude telescopen te kijken, die ooit eens gebruikt werden door sir Thomas Brisbane
en zijn assistent James Dunlop. Met name deze laatste heeft een hoop astronomische ontdekkingen op zijn naam staan.

Donderdag de 26e was een speciale dag in Australia: ze vieren dan Australian Day. Op deze dag gedenken ze de aankomst van de Britse vloot in 1788 en staan stil bij de diversiteit en schoonheid van het landschap en haar inwoners. Een grappig historisch feit is dat de Hollanders in de persoon van Abel Tasman al in 1644 voet aan land hadden gezet. Australie werd Nieuw Holland gedoopt, maar ze lieten het al gauw voor gezien: ze vonden het maar een dorre woestijnboel. Het eiland Tasmania is in naam een blijvende herinnering aan de ontdekkingen van Tasman.
De invulling van de dag laat zich wat vergelijken met een combi tussen koningsdag en de Wereldhavendagen. Er werden verschillende shows gegeven met schepen en vliegtuigen. In de avond werden we getrakteerd op een prachtige vuurwerkshow in Darling Harbour.

Terwijl ik dit zit te typen is de lucht stralend blauw en staat het zweet al op m'n voorhoofd. Hoog tijd dus om wat verkoeling te gaan zoeken op het strand:)





  • 28 Januari 2017 - 08:59

    Niels:

    Heerlijk verhaal weer! Geniet ervan! Enne bij een praatje hoort een plaatje

  • 28 Januari 2017 - 09:58

    Art:

    Klinkt als een goed leven maat, geniet ervan!

  • 28 Januari 2017 - 10:47

    Eef:

    Aah gui super tof verhaal weer! ook leuk een beetje geschiedenis les tussendoor! :) genietse

  • 28 Januari 2017 - 11:22

    Jet:

    Ik vind het superleuk om over je avonturen in Aussie te lezen!
    Wat schrijf je toch leuk! En wat leuk dat je een stukje geschiedenis en sterrenkunde in je verhaal hebt verwerkt.
    Ik wens je nog heeel veel plezier daar! En ik kijk uit naar het volgende verslag :D

  • 28 Januari 2017 - 16:50

    Tante Janie Mallegrom:


    Lieve Guido,

    Deze week heeft je vader de blog voor ons geregeld, en kijken Oma en ik er nu voor het eerst naar.

    Het is inmiddels wel een week later, ik denk dat het vorige verhaal dan al weg is.
    Wat leuk om alles te lezen, wat een indrukken en informatie krijg je te verwerken.
    Ben jij bij Vincent en Marieke in huis, waar je over schrijft?
    Of inmiddels weer ergens anders.
    Ik hoorde dat de reis goed is gegaan, fijn hoor.
    Het is denkt ik wel alles vreemd en wennen, je vader zei, dat je al naar werk op zoek was?
    Maar dat was toch met een mevr?
    Wij zijn net kennis wezen maken in de kerk met de nieuwe ds. Melis en zijn vrouw.
    Nu een goede zondag toegewenst, en een goede week d.v.

    Liefs van Oma en tante Janie.

  • 28 Januari 2017 - 18:16

    Jasper:

    Guido! Ouwe laughing Kookaburra! Mooi om je verhalen te lezen! Je hebt je roeping gemist: schrijver worden :) Geniet van je avonturen enne... May the wind always be at your back and the sun upon your face mate!

  • 28 Januari 2017 - 20:03

    Erwin:

    Mooi stukje weer Guid! Erg leuk om te lezen! Beetje jaloers ben ik wel.. Geniet ervan kerel!

  • 29 Januari 2017 - 08:35

    Stefan:

    Weer een erg vermakelijk verhaal om te lezen!
    Als je dit zo leest zou ik het liefst ook het vliegtuig pakken en gaan reizen :).
    Is dat Vincent Mourik van de Revius?

    Maak er weer een mooie tijd van en op naar de volgende update!

  • 31 Januari 2017 - 08:12

    Reinolda:

    Ha tegenvoeter,

    Ik heb de groeten aan Wim over gebracht en natuurlijk de groeten terug. Je reisverslag heb ik voor hem in grote letter uitgeprint. Was hij blij mee.
    Blijf vooral van deze leuke stukjes schrijven dan zal ik er voor zorgen dat de mensen in Rehoboth op de hoogte blijven van reis.

    Hartelijke groeten van ons

    Reinolda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Guido

Hoi, Welkom op mijn reispagina. Hier houd ik bij waar ik zit en kun je lezen wat er zoal beleefd wordt;) Groetjes en veel leesplezier, Guido

Actief sinds 30 Dec. 2016
Verslag gelezen: 631
Totaal aantal bezoekers 11620

Voorgaande reizen:

17 Januari 2017 - 20 Januari 2018

Australia adventure

30 December 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: